Filantropia intel·lectual: aprenentatge de qualitat finançat per École 42 i TUMO

7 octubre, 2019

En el capítol 5 de La Reina Roja es presenten dues propostes per a l’educació del futur, en què l’estudiant se situa en el centre i col·labora directament amb empreses tecnològiques. La satisfacció de l’alumnat i les ràtios d’inclusió laboral confirmen l’èxit d’aquests models: École 42, a París, i Tumo, a Erevan, Armènia.

École 42

L’École 42 és una escola privada de programació informàtica sense ànim de lucre i gratuïta, creada l’any 2013 i finançada pel multimilionari francès Xavier Niel, juntament amb tres cofundadors més: «Els quatre cofundadors van decidir desenvolupar el propi sistema pedagògic basat en projectes i en el peer-to-peer learning. Aprenen entre ells, entre els estudiants», explica Ángela Palomares, responsable de Comunicació i Esdeveniments. L’escola, nascuda a França, no té professors, no emet cap diploma o títol i és oberta les 24 hores del dia els 7 dies de la setmana. S’inspira en noves formes modernes d’ensenyament que inclouen la pedagogia d’igual a igual i l’aprenentatge basat en projectes, com també la ludificació. «No són exàmens, són projectes que s’han de lliurar amb dates límit», afegeix.

Dels més de 70.000 candidats a França, 3.000 són seleccionats per a completar un programa d’entrenament intensiu de quatre setmanes anomenat piscine: «Acollim aquí entorn de 600-800 estudiants, i se n’admeten, després de les piscines, entorn de 1.000-1.500». Qualsevol persona d’entre 18 i 30 anys pot ser registrada per a la piscine després de completar les proves de raonament lògic en el lloc web.

El nom d’École 42 és una referència al llibre de ciència-ficció The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, escrit per l’autor britànic Douglas Adams. En el llibre, 42 és la resposta a l’última qüestió de la vida, l’univers i tot. L’École 42 s’ha expandit ja de París a Madrid.

Tumo

L’escola Tumo, creada a Armènia, ofereix una formació gratuïta en arts i tecnologia a joves de 12 a 18 anys per mitjà d’un nou tipus d’experiència educativa en la intersecció de la tecnologia i el disseny que complementa l’educació primària que reben a l’escola. «La nostra pedagogia es basa en molts nos: no a criteris d’admissió, no a professors (almenys, no a professionals), no a exàmens, no a diplomes, etc. Un d’aquests nos és als criteris d’admissió: qualsevol estudiant entre els 12 i els 18 anys és admès. Com a resultat, tenim 20.000 adolescents cada setmana, per tot el món, que continuen a Tumo dos anys», explica Pegor Papazian, cap de Desenvolupament de Tumo.

El currículum s’organitza entorn de quatre àrees d’enfocament: animació, desenvolupament de jocs, desenvolupament web i mitjans digitals. El programa d’aprenentatge del centre es basa en les seves preferències individuals i funciona al seu propi ritme. En lloc de professors, tenen entrenadors, formats per exalumnes de Tumo i també professionals de renom que són convidats a impartir classes magistrals.

Els adolescents aprenen per mitjà de les eines i els coneixements que necessiten per a assolir el màxim potencial, i tracen el seu propi camí d’aprenentatge amb activitats pràctiques, tallers i projectes: «Competeixen com en un videojoc, contra ells mateixos, contra el temps, intentant tenir èxit en activitats competitives, però ningú no els avalua», afegeix Papazian. I és que a Tumo no s’expedeixen certificats, però l’estudiant obté un portafolis de projectes en acabar.

Tumo és creació del cofundador d’Inet Technologies Sam Simonian i la seva esposa Sylvia per mitjà de la Fundació Simonian. L’objectiu de Tumo és equipar els estudiants perquè siguin competitius en el mercat laboral i puguin afrontar els reptes de la tecnologia digital en el segle XXI. Creada l’any 2011 a la capital armènia, Erevan, s’ha estès fins a París i Beirut.

No et perdis aquest nou capítol de La Reina Roja!

L'eLearning Innovation Center (eLinC) impulsa l'evolució del nostre model educatiu a través d'innovacions en l'aprenentatge.