Hyperisland i Kaospilot: centres educatius amb la innovació dins el seu ADN

11 juny, 2019

L’aprenentatge a les escoles de negocis, disseny i tecnologia s’està transformant amb l’ànim de poder afegir-se a una societat i un entorn laboral canviant que ha d’absorbir les demandes impulsades per la Quarta Revolució Industrial. En aquest capítol de La Reina Roja, L’individu com a potencial de l’equip Lluís Pastor ens dóna a conèixer dos centres educatius que han nascut amb la innovació gravada al seu ADN.

El primer d’ells és Hyperisland, una universitat sueca que incorpora els continguts que la societat necessita tal com avança, adaptant-se al ritme de la tecnologia i no de la burocràcia de les agències de certificació i realitzant avaluació per equips. Hyperisland treballa amb un model integrat per equips i els seus professors són facilitadors, tal com explica en aquest capítol de La Reina Roja, Inés López, senior programme manager: “El més proper a un professor seria jo, que sóc la manager de programa. El meu rol és dissenyadora d’aprenentatges, una part és facilitadora i l’altra project manager (coordinadora). Jo els dono suport en com treballen i en què ens associem a cada mòdul amb una persona de la indústria, que excel·leixi en allò, li diem l’industry leader”. Hyperisland ofereix alguns cursos especialitzats en línia i integren la tecnologia dins el seu sistema, essent aquesta un puntal: “Cal entendre com la tecnologia ha canviat l’aprenentatge”, apunta. Les avaluacions a Hyperisland es donen a través de la reflexió i els comentaris de millora i no dels exàmens tradicionals: “Treballen per projectes i no tenen exàmens. Al principi del mòdul els donem un client per equip, el brief,  i els recursos que necessiten”, afegeix i els hi donen una data de lliurament. Durant el temps que dura el projecte ofereixen tallers. “L’índex d’alumnes que després de passar per a la nostra escola es troben empleats és del 90%”, conclou.

La segona és la danesa Kaospilot, la qual ofereix programes relacionats amb el disseny, els negocis i la tecnologia i basa el seu aprenentatge en el treball col·laboratiu i la realització de projectes reals. Accedir a Kaospilot no és fàcil, com explica Peter Sims, Team Leader: “És un procés bastant intens, obert, exigent en el que [els estudiants] han de demostrar les seves capacitats, el seu caràcter, la seva iniciativa, la seva motivació, la seva capacitat de treballar amb d’altres, colaborar… especialment en contexts d’alta pressió i d’alta ambigüitat”. Compten amb professors convidats i treballen en projectes d’empreses reals. Les seves avaluacions compten amb exàmens i anàlisi dels projectes que duen a terme. Els seus alumnes aprenen sobretot la capacitat de trobar solucions en qualsevol situació i resiliència davant l’impredictible. L’aprenentatge es basa en l’experiència. “Ens interessa més l’aprenentatge real, a la vida, molt més que els resultats acadèmics”, diu Sims.

Continuem viatjant cap a noves maneres d’aprendre. Esperem gaudeixis del nou capítol La Reina Roja L’individu com a potencial de l’equip

L'eLearning Innovation Center (eLinC) impulsa l'evolució del nostre model educatiu a través d'innovacions en l'aprenentatge.