Revolució del món i de l’educació

1 març, 2021

La tecnologia és la pedra angular que sosté el desenvolupament de tots els elements que formen el nostre dia a dia actualment. Situacions com la pandèmia han posat a prova la capacitat d’empreses, organismes i centres estudiantils de reforçar les seves respostes davant d’aquesta mena de reptes, sigui a través de la transformació digital o de l’adaptació a noves situacions de manera resilient gràcies a les seves destreses. Els avenços tecnològics com els nous mitjans audiovisuals o la tecnologia de cadena de blocs (blockchain) estan revolucionant el món. Moltes institucions d’educació superior sumen les novetats en tecnologia a l’adquisició de competències transversals i a la relació que estableixen amb el món empresarial.

En aquest nou capítol de La Reina Roja, Lluís Pastor ha entrevistat dos instituts de tecnologia instal·lats en diferents seus a escala mundial. El primer és el DigiPen Institute of Technology Europe-Bilbao, centrat en els estudis de belles arts en art digital i animació i d’enginyeria informàtica en simulació interactiva i en temps real. És una aposta de valor segur per mantenir la zona revitalitzada quant a oferta educativa innovadora i oferir perfils laborals d’avantguarda. Així ho explica Ignacio de Otalora, director general de DigiPen: «L’alumnat graduat en una universitat com la nostra surt perfectament preparat per aportar valor des del començament de manera diferencial, liderant equips en multinacionals que recorren el món amb el seu contingut digital.» Una de les claus del seu model educatiu és l’especialització curricular: «Hem d’ensenyar coneixements, habilitats, destreses, competències i, evidentment, valors, com a cercle que concentra tot l’anterior, en els aspectes que les indústries on vagin a treballar després tinguin la necessitat de cobrir», diu Otalora. L’orientació pràctica dels estudis i l’estàndard de qualitat completen el seu model. L’estudiantat també duu a terme projectes de videojocs o animacions en dues o tres dimensions durant els quatre anys de formació: «Els projectes fets per l’alumnat de DigiPen Bilbao han guanyat 157 premis i reconeixements a escala mundial.»

El segon és el Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) a Austràlia, però amb seus a Vietnam i Barcelona. El seu enfocament és el de proporcionar perfils tècnics per satisfer les demandes del mercat laboral, i també una aposta ferma per l’aprenentatge al llarg de la vida i la tecnologia Creds d’insígnies digitals, tal com argumenta el professor Sherman Young, vicerector d’Educació del RMIT: «El criteri fonamental pel qual creem un microcrèdit és que ha de ser una habilitat particular, necessita un soci de la indústria i ha de complir els requisits d’aprenentatge suficients perquè puguem oferir una insígnia digital.» No s’ha d’ajustar a cap marc normatiu o polític, cosa que Young afirma que «dona un marge de maniobra per innovar, explorar i portar a la pràctica algunes idees realment interessants». No tan sols l’estudiantat té accés als Creds, sinó també el professorat: «És un component de l’aprenentatge bastant breu que els permet demostrar una habilitat», conclou.

L’origen del RMIT és el Working Men’s College de Melbourne, que va néixer fa més de cent anys per oferir oportunitats d’educació superior als treballadors. Les seves arrels són la tecnologia, les habilitats i els oficis, entre d’altres. El RMIT Europe és al 22@ de Barcelona.

Si vols més informació sobre aquestes institucions disruptives, no et perdis el darrer lliurament de La Reina Roja.

L'eLearning Innovation Center (eLinC) impulsa l'evolució del nostre model educatiu a través d'innovacions en l'aprenentatge.